Molenvliet 4 . 3961MV Wijk bij Duurstede

T: 0343 595 090 . F: 0343 577 044

E: info@vdsijs.nl

Van der Sijs

(Afstudeerder) stagiairs Elektrotechniek, Industriële Automatisering, Mechatronica, Embedded Systems

Van der Sijs Techniek & Automatisering, gevestigd in Wijk bij Duurstede, is een middelgrote organisatie. Wij komen graag in contact met (Afstudeerder) stagiairs Elektrotechniek, Industriële Automatisering, Mechatronica, Embedded Systems.

Wij zijn specialist in de ontwikkeling van elektrotechnische (besturing)panelen, energieverdelers en sinds enkele jaren ook Charging Plaza’s. Zij zien veel mogelijkheden in het EV (elektrisch vervoer) en voorspellen een forse groei. Niet alleen in het aantal EV’s, maar ook in het laadvermogen. Echter, bestaande oplaadsystemen lopen tegen problemen aan m.b.t. schaalbaarheid, performance, efficiency en compatibiliteit. Dit terwijl auto accu’s steeds vaker geschikt zijn voor laden met  hogere vermogens, terwijl dit niet altijd beschikbaar is.

De afstudeeropdracht is veelomvattend en daardoor zeer uitdagend. De opdracht kan worden opgedeeld in 3 verschillende ontwikkelgebieden. Voor deelontwikkeling 2 (Ontwikkelingen in de hardware) zoeken wij afstudeerders van de studierichtingen Elektrotechniek, Industriële Automatisering, Mechatronica of Embedded Systems.

Probleemstelling / Ontwikkeling in de hardware:

·         De huidige auto accu’s laden op 300-400V, dit zal op termijn 700-800V worden. De huidige generatie DC laders zijn hiervoor ongeschikt;

·         Het systeem is intelligent maar complex, waardoor het alleen geschikt is voor grotere laadsystemen waarbij meerdere auto’s gelijktijdig geladen kunnen worden. Wij zoeken ook mogelijkheden om de onderkant van de markt te kunnen bedienen;

·         De verwachting is dat de CCS aansluiting de standaard wordt. China wil al overgaan naar deze standaard om zo Duitsland te volgen. Wij moeten deze verdere standaardisering kunnen volgen;

·         De laadstandaard is de laatste jaren zo goed ontwikkeld dat er ook vraag is om andere vormen van elektrische koppelingen op dezelfde wijze te beheren (bijvoorbeeld aansluiting op een camping);

·         Vraag en aanbod van elektrische energie loopt vaak niet parallel waardoor tijdelijke opslag nodig is;

·         Op langere termijn zullen het automatisch koppelen van EV’s aan laadsystemen mogelijk worden. Een goed voorbeeld is inductief laden. Onderzoek naar de mogelijkheden is essentieel.

 

De doorontwikkeling van de Charging Plaza als universeel oplaadsysteem voor het opladen van EV met een grote variëteit aan aansluitingen en laadstromen, is een vereiste voor de continuïteit van de organisatie. Doel is het intelligent plannen van het laadproces waarbij vraag en aanbod van energie de belangrijkste rol spelen. Hiertoe zal onze opdrachtgever een platform ontwikkelen bestaande uit diverse technieken en algoritmen. Ook zullen zij een snellader moeten ontwikkelen, aangezien huidige laders niet compatibel zijn met (complexe) intelligente laadplanningen en hoge vermogens.

Centrale regelkast geschikt voor 12 laadpunten
Charging Plaza geschikt voor 22 voertuigen

Afstudeeropdracht Doorontwikkeling Charging Plaza

1.            “Basic” lader met de belangrijkste eigenschappen van een intelligent laadsysteem;

2.            Regulerende DC snel lader t.b.v. het op hoge vermogens en hogere voltages intelligent laden van EV’s. Deze DC lader moet geïntegreerd kunnen worden in onze Charging Plaza’s;

3.            CCS aansluiting ondersteunen vanuit elk laadsysteem;

4.            Ontwikkelen van alternatieve elektrische koppelingen gebaseerd op het zelfde beheersysteem als bij laadinfra;

5.            Integreren van een “stationaire accu” gekoppeld aan het power management systeem waarin energie kan worden gebufferd voor een later gebruik zoals het opladen van een EV;

6.            Onderzoek naar het automatisch koppelen van EV’s aan laadsystemen. Bekijken in hoeverre een inductielader mogelijk is.

 

Te gebruiken technieken en standaarden

De volgende bestaande methodes, technieken, tools en componenten kunnen gebruikt worden bij de doorontwikkeling:

·         Phoenix ontwikkelsoftware (PC-Worx en Webvisit)

·         Linux (Soap & Jason) en

·         Software voor het instellen van parameters van diverse intelligente componenten.

 

Gebruikte bussystemen / communicatieprotocollen:

·         RS485,

·         Modbus TCP / IP,

·         Mode 3 & 4,

·         OCPP V1.5 (Soap),

·         OCPP 2.0 (Jason),

·         GPRS en UMTS.

 

Reageren

Reageren op deze afstudeer opdracht kan via een sollicitatie met motivatie. U kunt uw reactie richten aan:

Henk Roest

Afdeling                                  Automatisering                       
Directnummertelefoon           0343 – 595093                      

GSM                                       06 – 55835109                                      

e-mail                                     hroest@vdsijs.nl

Heeft u vragen of interesse in onze diensten?

Maak hieronder een keuze en laat uw contactgegevens achter. Wij nemen contact met u op.

Niet alle velden zijn ingevuld
Velden met een * zijn verplicht.

Opdrachtgevers

Laadpalen op 30 locaties van de Dierenbescherming

Opdrachtgever: NL-Mobility

Het leveren en plaatsen van laad aansluitingen op 30 locaties bij de dierenbescherming.

 

De dierenbescherming is sinds een paar dagen de trotse eigenaar van een 30-tal volledig elektrisch rijdende dieren ambulances. Deze voertuigen gaan geheel op groene stroom rijden.  Dit is mede mogelijk gemaakt door een schenking van de Nationale Postcodeloterij.

 De benodigde laadstations zijn door Van der Sijs geassembleerd en ter plekke geïnstalleerd. Bijzonderheid is dat buiten alleen de laadaansluiting zit en de regel-elektronica zit veilig en droog in het bedrijfspand. De stations zijn geleverd inclusief een GPRS koppeling naar een centrale database. Hierdoor is het mogelijk om in te loggen op één web portal waar men kan zien wat het “laadgedrag” per locatie is. Ook kun je met dit systeem inzien wat de aanwezige zonnepanelen opleveren. Hierdoor is het bewijsbaar dat er volledig energieneutraal wordt gereden.